ΑνυπALI LANDομονούσα να πιάσω στα χέρια μου το συγγραφικό έργο «Η Καλή και η Κακή» της Ali Land και να ρουφήξω κάθε σελίδα μέχρι την τελευταία λέξη. Έμαθα για το βιβλίο μέσω του newsletter των εκδόσεων Μεταίχμιο, οπότε μετρούσα αντίστροφα τις μέρες μέχρι να το παραλάβω. Μου κέντρισε το ενδιαφέρον τόσο η πλοκή, όπως και η ιδιότητα της συγγραφέως ως νοσηλεύτρια σε μονάδες ψυχικής υγείας για παιδιά και εφήβους στην Μεγάλη Βρετανία και στην Αυστραλία. Οπότε υπέθεσα ότι θα έχει μια πληρέστατη ανάλυση του υποβάθρου της σίριαλ κίλερ. Τελικά ανακάλυψα έναν μέρος των πτυχών της, μιας και υπήρξαν συγκεκριμένες τυπικές αναφορές στην δομή κι στην λειτουργία της κλινικής αναφερόμενες στην «Μητέρα» της πρωταγωνίστριας.

Το εξώφυλλο του βιβλίου προϊδεάζει πως πρόκειται για ένα σκοτεινό ψυχολογικό θρίλερ. Το νυστέρι αποτελεί πρώτο στοιχείο στον λαβύρινθο των φονικών αποκαλύψεων και η χρησιμότητα του ως κλειδαρότρυπα σφραγίζει τα ζοφερά μυστικά, πίσω από πόρτα, αλλοτινό εξώφυλλο θα ανακαλύψει ο αναγνώστης στις 380 σελίδες. Το μόνο που έχει να κάνει λοιπόν είναι να ξεκλειδώσει με την φαντασία του την κτηνωδία που ζούσε η Άννι πίσω από τα επτασφράγιστα χείλη της. Το αναγνωστικό θα μετουσιώσει την πραγματικότητα της ως καθημερινότητα και θα ανατρέξει στις σκοτεινές γωνιές του εσωστρεφούς χαρακτήρα της απελευθερώνοντας τους δαίμονες της. Ο φόβος, η αμφιβολία είναι κυρίαρχα χαρακτηριστικά στο ταξίδι της λύτρωσης της.

Η ιστορία καταπιάνεται με θέματα που σκοπό έχουν να προβληματίσουν τους φίλους αναγνώστες καθώς απευθύνονται σε ηλικίες από 14 κι άνω. Συνεπώς καταστάσεις που περιγράφονται έχουν αντίκτυπο στην κοινωνία και η άγνοια τους, καταστροφικά αποτελέσματα. Το «Α» και το «Ω» είναι ο θεσμός της εμπιστοσύνης. Η τήρηση των κανόνων, η απόκτηση του τίτλου της άριστης «κόρης», η εξέλιξη του δολοφονικού ενστίκτου, τα μαθήματα χειραφέτησης. Η επιβολή της επιρροής. Κι μιας αναφέρομαι για χειραγώγηση, το έργο παρουσιάζει την επιρροή ενός ατόμου από τα δίχτυα του «βασανιστή» ακόμη κι όταν η κοινωνία πιστεύει πως έχει ελευθερωθεί, κι αυτό διότι έχει εγκλωβιστεί η ψυχή του. Η αμφιβολία, η αμφισβήτηση, οι δεύτερες σκέψεις κατά την προσπάθεια εξέλιξης της «ολοκαίνουργιας» προσωπικότητας κατά τον ορισμό της αντίληψης, της έννοιας σωστού ή λάθους ως προσωπική βούληση και ορθή κρίση. Τις διακυμάνσεις της οργισμένης έκρηξης των συναισθημάτων μέσα από τις σκέψεις του. Παρουσίαση διπολικού χαρακτήρα με μορφή σχιζοφρενικής τάσης. Εντριφτείς στο μυαλό του δολοφόνου μέσα από το σπλάχνο και θύμα του. Τι γίνεται όμως στην συνέχεια του ψυχογραφήματος; Ψυχολογική, συναισθηματική πίεση. Ασφυξία! Κακοποίηση. Αγάπη, σκοτεινή, βίαιη, ανώμαλη, επώδυνη. Εξιλέωση στα παιδικά μάτια. Ένα βήμα παραπάνω. Ένα βήμα μπροστά, κάλυψη από το χαμόγελο του προσωπείου, της ολοκαίνουργιας ταυτότητας, ή μήπως μιας συνηθισμένης ρουτίνας;

Δεν περιλαμβάνει συνέχεια splatter σκηνές όμως έχει έντονες αξιόλογες δεινές συγκινήσεις κατά διαστήματα διατηρώντας τον ψυχολογικό πόλεμο, όπου ο αναγνώστης θα πρέπει να κινήσει τα γρανάζια της φαντασίας του. Επίσης του δίνει την δυνατότητα να οραματιστεί καταστάσεις, μιας και δεν αποσαφηνίζονται γεγονότα με λεπτομέρειες, εκτός κι αν επιθυμεί η πένα της συγγραφέως χάρη στην τραχιά δύναμη των λέξεων. Υφές, χρώματα, μυρωδιές συναισθήματα. Ως παράδειγμα αναφέρω την ολοκληρωμένη ανάπτυξη προσωπικότητας του δολοφόνου με αποτέλεσμα ο αναγνώστης να έχει απορίες. Πχ «Τι θα γίνει στην συνέχεια; Το κίνητρο ήταν όντος αυτό; Περιέγραψε αναλυτικότερα την συμπεριφορά της μητέρας».

Η σιωπή αποτελεί εμπόδιο αλλά και προφύλαξη. Ένα νόμισμα, δυο πλευρές. Δυστυχώς τα σφραγισμένα χείλη, συμβάλουν σε παραβατική συμπεριφορά και καταστρεπτικά αποτελέσματα της. Η οικογενειακή γαλήνη καταρρέει. Τόσο η υπέρ εργασία, όσο λανθασμένες αποφάσεις κι κινήσεις τροφοδοτούν σε υποχθόνιο κύμα αντιζηλίας και προσβολή της προσωπικότητας της νέας ταυτότητας του ατόμου κατά την ένταξη στην νέα ζωής του. Ο εκφοβισμός γίνεται όπλο. Μισαλλοδοξία και μίσος θεριεύουν ως παράσιτα που απομυζούν τις υγιείς σχέσεις. Ο θεσμός του θύτη και του θύματος κλονίζονται σε μια σκέψη κάθαρσης.

Γραφή σε ‘Α πρόσωπο για όσους λατρεύουν το είδος κι θέλουν να εντρυφήσουν στην πλοκή ως χαρακτήρες. Διάλογος, αφήγηση μέσα στην ίδια πρόταση. Αν πάλι αυτό σας κουράζει, αξίζει μια ανάγνωση να μας πείτε την γνώμη σας. Διαβαζεται απνευστι, αν κι με κούρασε μεχρι να το συνηθίνισω, θεωρώ πως είναι στοχευόμενο καθώς αυτός ο τρόπος κρατά σε εγρήγορση τον αναγνώστη. Να σφυροκοπά η καρδιά του , να νιώθει το αίμα στις φλέβες του να βράζει κι να ψάχνει έξοδο διαφυγής. Η δύναμη των λέξεων ωμή. Κοφτή, συγκεκριμένη δίνει έμφαση στην πράξη ή το γεγονός που θα συνταράξει τον αναγνώστη. Γρήγορες μεταβάσεις στην ροή, αλλά και αναπηδήσεις σε γεγονότα, μνήμες κλπ. Η διασύνδεση των αξόνων του παρελθόντος κι του μέλλοντος γίνονται με έξυπνο τρόπο κατά την διάρκεια της ροής της καθημερινότητας σε στιγμές που αφορούν την εκάστοτε πράξη της Άννι. Λάτρεψα τα σημεία κλειδιά, τα μικρά ποιηματάκια οδύνης. «Οχτώ σκαλοπάτια πάνω. Άλλα τέσσερα. Η πόρτα στα δεξιά».Ιδανικό για όσους θέλουν να τρυπώσουν στο μυαλό του υποψηφίου «δολοφόνου».

Κατά την γνώμη μου η πλοκή θα μπορούσε να είχε απογειωθεί μιας κι είχε ευκαιρίες. Ναι, ήθελα περισσότερο δράμα και creepy δολοφονικές καταστάσεις. Κάτι πομπώδες, μια θριαμβευτική έξοδο καθώς κάποια στιγμή λυπήθηκα την Άννι (όχι δεν θα σας κάνω σπόιλερ, που να θέλετε). Παρόλα αυτά μέσα από την ανάγνωση, είδα πως τα μικρά γεγονότα που αγνοούμε μπορεί να κρύβουν μεγάλα πάθη και να δημιουργηθούν φρικαλέα αποτελέσματα. Κατά τα άλλα η ένταση είναι κλιμακούμενη, αγωνία στα ύψη, υποθετικά σενάρια στροβιλίζονται στο μυαλό του αναγνώστη καθ’ όλη την διάρκεια της ανάγνωσης. Σαν σκαρί που αναπηδά στα κύματα, όταν το ταξίδι ολοκληρώνεται προκαλεί έντονη συγκίνηση κι τον αποζημιώνει . Σκοτεινό, ατμοσφαιρικό, “slow burn” ντεμπούτο. Άνετα έχει δυνατότητα εξέλιξης δημιουργείας και δευτέρου βιβλίου αν επιθυμήσει η συγγραφέας να αναπτύξει συνέχεια. Και ναι, θα την αγόραζα ασυζήτητί ! 

Βασιλική Μπούζα

Με λένε Βασιλική Μπούζα και κατοικώ στο Πέραμα του Πειραιά. Λατρεύω την φανταστική λογοτεχνία, κι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είμαι είτε με ένα βιβλίο κι ένα στυλό στο χέρι. Οδεύω προς την έκδοση του πρώτου ολοκληρωμένου συγγραφικού έργου μου και έχω συμμετάσχει στις ανθολογίες: Μαγικοί Χοροί, Θρύλοι του Σύμπαντος VI, Σκοτάδι, Το ξύπνημα.

Διαβάστε περισσότερα