O Μεγάλος Σοφός - Νεκταρία Ζαγοριανάκου Μακρυδήμα

Γράφτηκε από την

megalos sofos zagorianakou1Ο μεγάλος σοφός αποτελεί ένα βιωματικό ταξίδι εμπειριών με προορισμό την κατάκτηση και διαφύλαξη της γνώσης ως ύψιστο αγαθό εξ’ αρχής κόσμου. Μια διαδρομή γεμάτη νοσταλγικές αναμνήσεις πριν την Άλωση της Βασιλεύουσας, προβληματισμούς για την ασφαλή φύλαξη της μοναστηριακής παρακαταθήκης
σπάνιων χειρογράφων,δολοπλοκίες και γεωπολιτικά παιχνίδια ως εμπόδια στην ανάπτυξη της Αναγεννησιακής Φλωρεντίας.

Ένα συγγραφικό έργο για όλες τις ηλικίες ! Για όσους αγαπούν την αινιγματική αύρα της Πόλης του Κρίνου. Τον τρόπο που γλυκοχαράζει η αυγή πάνω από την πλατεία της Σινορίας ή τις γραφικές αλέες των σκιών που κινούνται οι καλοπληρωμένοι Ασσασίνοι. Ο αναγνώστης καλείται να περιπλανηθεί ανάμεσα σε «θαύματα» ιταλικής αρχιτεκτονικής και να θαυμάσει καλλιτεχνικά αριστουργήματα πλάι στον Άρνο! Για όσους θέλουν να ταξιδέψουν στον πυρήνα της Αναγέννησης και τις αρχές του Ουμανισμού. Είναι πνευματικό ρεύμα, που στόχευε στην πολιτιστική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Θεοφοβικού μοντέλου που επικρατούσε ως τότε. Χαρακτηρίζεται από την επιστροφή στα αρχαία Ελληνορωμαϊκά κείμενα, ως ένα μοντέλο ζωής, γραφής και σκέψης. Με σκοπό την εξύψωσης του ανθρώπινου πνεύματος στην κριτική και ορθολογική του διάσταση!

Ξεκινώντας δεν θα μπορούσα να σχολιάσω το εξώφυλλο! Αναμφίβολα έργο τέχνης! Εξαιρετική επιλογή μιας και εστιάζει στο θέμα του βιβλίου μέσα από το πινέλο και την έμπνευση ενός μεγάλου καλλιτέχνη. Η τέχνη της αντιγραφής αρχαίων χειρογράφων και η ευωδία των κρίνων, η οποία παραπέμπει στην Φλωρεντία. Η Θεοτόκος, το Θείο Βρέφος και οκτώ άγγελοι με κρίνα (1478) από τον Σάντρο Μποτιτσέλι. ΄

Ύστερα να εστιάσω στο γεγονός ότι η πένα της συγγραφέως Νεκταρίας Μακρυδήμα,-Ζαγοριανάκου σκιαγραφεί ως κεντρικό ήρωα το "καλούπι" ενός άντρα μοναχού. Αν και θα μπορούσε να αποτελέσει ριψοκίνδυνη κίνηση. Μπορώ να πω, πως με άφησε απόλυτα ικανοποιημένη καθώς κατάφερε να διεισδύσει στα πάθη της αντρικής φύσης χτίζοντας έναν ολόκληρο ψυχικό κόσμο γεμάτο αρετές αλλά και "μικρο-ελαττώματα" της νεανικής ανεμελιάς, τα οποία ο χαρακτήρας βελτιώνει με την συγκρότηση ώριμης προσωπικότητας κατα την πάροδο των χρόνων. Επίσης η συγγραφέας περιγράφει με νευρώδης ειρμό τις λεπτομέρειες της μοναστικής ζωής, αλλά και την προσαρμογή στη πολύβοη πόλη της Φλωρεντίας. Γεγονός αξιοζήλευτο, μπράβο κυρία Ζαγοριανάκου!

Μέσα βήματα της ζωής του νεαρού μοναχού, Θεόδωρου Αγαπητού. Ο αναγνώστης θα σταθεί πλάι του έως το τέλος. Θα βιώσει τον πόνο του αποχωρισμού, και τις αμφιβολίες των επιλογών του, την χαρά του θείου δώρου της φιλίας, την σπίθα του έρωτα, τα ηθικά διλήμματα για την κατάκτηση της προσωπικής του ευτυχίας μπρος το καθήκον και την υποχρέωση το όνομα της αριστοκρατικής οικογένειας των Μεδίκων.

Χάρη στην πένα της συγγραφέως, η ανάπτυξη και η πτώση της Φλωρεντίας, περιγράφονται με άριστη αφηγηματική μα δι’ όλου κουραστική ικανότητα.Ένα τεχνικό χαρακτηριστικό που λάτρεψα ήταν η δόμηση κάθε κεφαλαίου. Καλλιτεχνικό αρχίγραμμα, τίτλος και υπότιτλος, ο οποίος αποτελεί απόφθεγμα! Η αφήγηση γίνεται μέσα από τους χαρακτήρες της ιστορίας. Έτσι οι αναγνώστες θα περιπλανηθούν στο υπόβαθρο κάθε ήρωα, αφουγκράζοντας πότε κρυφές σκέψεις και επιθυμίες, και άλλοτε στοχασμούς και φοβίες. Παρουσιάζοντας σελίδα την σελίδα, δομημένες προσωπικότητες που αγωνίζονται πότε για ψηλά ιδανικά και πότε για στιγμές ευτυχίας. Εξαιρετικό τρικ της συγγραφέως ώστε οι αναγνώστες να παρατηρούν με διαφορετική οπτική γωνία τις καταστάσεις που παρουσιάζονται κατά την εξέλιξη της ιστορίας.

Η αφήγηση είναι ομαλή, με συνεχείς ανατροπές, ούτε κατά διάνοια φλύαρη παρά το μέγεθος του βιβλίου. Ο αναγνώστης θα «υπνωτιστεί» από την μαγεία τον λέξεων και θα ταξιδέψει νοερά σε εκείνη την ιστορική περίοδο, με αποτέλεσμα να αποτελέσει τόσο ευχάριστο ανάγνωσμα που γιατί όχι να μην το διαβάσει απνευστί. Οι γλαφυρές εικόνες, τα ερεθίσματα- λεπτομέρειες σου τραβούν την προσοχή, σκηνές δράσης που ξετυλίγονται φαίνεται πως αποτελούν εκτενή έρευνα για τον σχεδιασμό του υποβάθρου αλλά και τις πλοκής, μιας και το βιβλίο αποτελεί έναν υπέροχο συνδυασμό μυθοπλασίας και ιστορικής αλήθειας. Σημαντικές προσωπικότητες παίρνουν «σάρκα» και «οστά» μπρος τα μάτια των ανυποψίαστων αναγνωστών! Ο Λαυρέντιος ο Μεγαλοπρεπής του Οίκου των Μεδίκων, ο Σάντρο Μποτιτσέλι, ο Ιανός Λάσκαρις, ο Τζιρόλαμο Σαβοναρόλα, ο Μάρκος Μουσούρος, ο Βησσαρίωνας, ο Δημήτριος Χαλκοκονδύλης , Αλδος Μανούτιος κλπ.

Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω στους φίλους αναγνώστες, πως η αξία ενός βιβλίου δεν φαίνεται μόνο από την αγάπη προς το πρόσωπο και το τρόπο της γραφής του συγγραφέα... αλλά επίσης , σημεία αναφοράς αποτελούν τα μηνύματα και οι γνώσεις που "περνά" στο αναγνωστικό κοινό. Κι αυτό το συγγραφικό έργο αποτελεί μια εξαιρετική πηγή γνώσης και σκιαγράφησης της περιόδου , όπου οι λόγιοι του Βυζαντίου αναζητώντας καταφύγιο στην Δύση, απορροφώνται από το ρεύμα του Ουμανισμού και σηματοδοτούν την έναρξη της πορείας για την καλλιέργεια των γραμμάτων και των τεχνών. Σε ευχαριστούμε γι' αυτό το ονειρικό ταξίδι κυρία Ζαγοριανάκου-Μακρυδήμα και αδημονούμε για το επόμενο συγγραφικό σας έργο. Πάντα καλοτάξιδα τα βιβλία σας!

Λίγα λόγια για την περίληψη

Τρία χρόνια πριν την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453, ο Αυτοκράτορας ζητά από το «μεγάλο σοφό» να μεταφέρει στη χερσόνησο του Άθω εννέα κυλίνδρους ύψιστης ιστορικής σημασίας από την Μονή Στουδίου. Η τύχη της αποστολής ανατρέπεται ύστερα από ένα απρόσμενο γεγονός. Ο νεαρός μοναχός Θεόδωρος Αγαπητός καταφεύγει στην Φλωρεντία προσπαθώντας να οικοδομήσει νέο μέλλον. Συνοδοιπόροι του ο Πάολο και ο Παλμιέρο, οι οποίοι τον βοηθούν στην νέα πραγματικότητα, στον τρόπο ζωής και στις συνήθειες της Φλωρεντίας. Λένε πως η τύχη ευνοεί τους τολμηρούς! Χάρη στις δεξιότητες της καλλιγραφίας, αλλά και της αγάπης αντιγραφής αρχαίας γραμματείας όχι μόνο γίνεται το δεξί χέρι του αυτοκράτορα Κόζιμο των Μεδίκων (1389-1464) αλλά και αργότερα του εγγονού του, Λαυρέντιου του Μεγαλοπρεπούς. Το όραμα του Κόζιμο για την ανάπτυξη της πιο αξιοζήλευτης πολιτείας του τότε Δυτικού κόσμου, μετέτρεψε την πόλη του Κρίνου σε πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Επίσης η ανεύρεσης αρχαίων παπύρων έως τα βάθη της Ανατολής αποτέλεσαν τη βάση της Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης. Κατά την πάροδο των χρόνων ο Θεόδωρος ωριμάζει, τα πάθη του αδύναμα να καταλαγιάσουν μπρος την σινιόρα Μπιάνκα. Δοκιμάζει νέες τεχνικές φιλοτεχνώντας κάθε γράμμα ξεχωριστά υπακούοντας τις αρχές του Γουτεμβέργου. Στα επόμενα έτη, η Φλωρεντία χτυπάται από εξωγενείς παράγοντες.. Η πνευματική αφύπνιση ραγίζει σαν έυθραυστο γυαλί! Οι Μέδικοι πέφτουν! Το αίσθημα της προδοσίας πικρό στα χείλη! Ο Τζιρόλαμο, πολιτικό - θρησκευτικός ηγέτης, με τεράστια επιρροή στα πλήθη επιτάσσει την καύση των βιβλίων-χειρογράφων και συνεπώς τον «έργο» και τις «θυσίες» του Θεόδωρου

Βασιλική Μπούζα

Με λένε Βασιλική Μπούζα και κατοικώ στο Πέραμα του Πειραιά. Λατρεύω την φανταστική λογοτεχνία, κι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είμαι είτε με ένα βιβλίο κι ένα στυλό στο χέρι. Οδεύω προς την έκδοση του πρώτου ολοκληρωμένου συγγραφικού έργου μου και έχω συμμετάσχει στις ανθολογίες: Μαγικοί Χοροί, Θρύλοι του Σύμπαντος VI, Σκοτάδι, Το ξύπνημα.

Διαβάστε περισσότερα